Yakında I


Gerek alışkanlıktan gerek hızlı olduklarına dair taşıdığım inançtan dolayı çoğunlukla tek bir siteden kitap sipariş ediyorum. Son siparişime kadar oldukça hızlı olan bu site (pazartesi günü sipariş ettiğim kitaplar, cuma günü elime geçmişti), son siparişimde beklenmedik bir şekilde bir esrar perdesinin arkasına gizlenmeyi tercih ederek hafızamla oyun oynamaya karar verdi. 16 Ocak Perşembe günü verdiğim sipariş, bu satırların yazıldığı 3 Şubat Pazartesi günü hala elime ulaşmış değildi. 

Hayır, amacım kesinlikle şikayet etmek değil. Gereken şikayeti, şikayet etmem gereken yerlere, gereken şekilde ama gereğinden biraz fazla sayıda dile getirdim. Sorun şu ki aradan geçen sürede, hem yoğunluk, hem unutkanlık, hem de araya giren kitaplar sebebiyle hangi kitabı, neden sipariş ettiğimi unuttum. Evet, hepsini okumak için sipariş ettim. İlginçtir, hepsini yakın zamanda okumak için sipariş ettim. Ancak aradan geçen süre siparişimi (ve elbette zihnimi) bulanıklaştırdı. Bu yüzden yapmak istediğim, sipariş listemi sizlerle paylaşarak hangi kitabı, neden sipariş etmiş olabileceğimin izini sürmek. Hazırsanız, başlayalım.


16.01.2020 Tarihli Kitap Siparişi (Siparişin Adına ''Gelmeyen'' Diyebiliriz)

1. Görme Biçimleri - John Berger
2. Enformasyon Bombası - Paul Virilio
3. Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar - Richard Kearney
4. Kan Revan İçinde - Roy Porter 
5. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları - Louis Althusser
6. Mimesis: Batı Edebiyatında Gerçekliğin Tasviri - Erich Auerbach
7. Çelik Fırtınalarında - Ernst Jünger
8. Serbest Kürsü - Alejandro Zambra

Liste bu şekilde. İlk bakışta benzerlik yakalayabildiğim birkaç nokta var. Birincisi bu bir tatil listesi olarak düşünülebilir. Çalışma alanım dışında, daha çok ilgi alanlarıma yönelik kitaplar siparişi ele geçirmiş. İkinci olarak kitapların arasında tematik bir yakınlıktan pek söz edemeyiz ki bu, ilk durumla alakalı. Belli ki kısa bir tatil dönemine gireceğimi düşünerek bunu değerlendirmek istemişim. Pek bir kaybım olduğunu söyleyemem. Ne ben tatile girebildim, ne de kitaplar geldi. 

Liste, bir bütün olarak bana pek az şey çağrıştırıyor. Onları da yukarıda söyledim. Tek tek kitaplara bakmak, kitap kapaklarını görüp hafızamda uyandıracağı birtakım izlerin peşinden gitmek istiyorum. Bu seriye devam edebilirim. Ancak bunun için her siparişimin gecikmesi gerekir ki bunu hiç istemem. Son tahlilde bu yazı serisine devam etmeyi de gönülden istiyor değilim. Ancak geleceğin neler getireceğini bilemeyiz. (Merak edenler için kitabı inceleyebilecekleri linkleri koyuyorum.):

1. Görme Biçimleri - John Berger


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Bir tavsiye değildi.
2. Daha önce John Berger okumadım.
3. Kitabın ismi ya da kapağı, onu tercih etmemde etkili değil.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Celil Sadık'ın Uygarlığın Ayak İzleri kitabını yakın zamanda okumuş olmamın bu kitabı sipariş etmemde etkili olup olmadığından emin değilim.
2. Kitabı birkaç yerde duymuş olmamın bu kitabı sipariş etmemde etkili olup olmadığından emin değilim.
3. John Berger'i birkaç yerde duymuş olmamın bu kitabı sipariş etmemde etkili olup olmadığından emin değilim.

Listedeki kitaplar arasında ilginç bir yerde duran ikinci kitap (ilkine birazdan geleceğiz). Satırları yazarken üzerinde biraz daha düşündüm ama kitabı neden sipariş etmiş olabileceğime dair hiçbir fikrim yok.

2. Enformasyon Bombası - Paul Virilio


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Metis Yayınları'ndan çıkmış olması kararımı etkilemiştir.
2. Kitabı Althusser'in kitabını okuduktan sonra okumak üzere sipariş ettim.
3. Kapağı biraz canımı sıktı.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Althusser okumadan bu kitabı kendimden bu kadar emin bir şekilde sipariş edecek özgüvene sahip olduğumdan emin değilim.
2. Birinci maddeye devam olarak kitabın fiyatından emin değilim. Eğer çok uygun gördüysem bu kararımı etkilemiştir.
3. Kitaptan tam olarak ne beklediğimden emin değilim. 

Notlarımı kontrol ediyorum, alınacaklar listesinde adı geçmiyor. Son okuduğum kitapları kurcalıyorum, bu kitaba bir atıf göremiyorum. Kaynakçalarında ismi geçmiyor. Şüphelenebileceğim hiçbir isim aklıma gelmiyor. Kitabı sipariş etmemde en önemli etkenin, kitabın indirime girmesi ve çok cüzi bir miktara geliyor olması gerektiğini düşünmekten başka çarem yok.

3. Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar - Richard Kearney


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Çalışma alanımla ilgili olması onu sipariş etmemde önemli bir nokta.
2. Kitabın kapağının güzelliği, birinci maddenin önüne geçiyor.
3. Kitabın adında gizli bir oyun var.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Sipariş verdiğim siteden şüphe etmeye başlıyorum. Çünkü bu kitap da Metis'in çıkardığı kitaplardan biri.

Kontrol ettiğimde şüphem ortadan kalkıyor. Bu kitabı görmek, heyecanlanmama yol açtığına göre sipariş kararımda da bu heyecan etkili olmuş. 

4. Kan Revan İçinde - Roy Porter


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Metis'i seviyorum.
2. Tarih okumayı seviyorum.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Tıbba karşı ne zaman ilgi duymaya başladığımdan emin değilim. Tıp öğrencileri, ders çalışma azimleri nedeniyle her zaman ilgimi çekmiştir ama çalıştıkları alana dair ilgim ve bilgim son derece az.
2. Belki de tıp öğrencilerinin çalışma azimlerine olan ilgim, merakımı tetikledi. En azından bir başlangıç kitabı aradım. 
3. Kitabın adı, bu arayışımda etkili olmuş olabilir.

Bir gün kitaplarıma kavuşursam okuyacağım ikinci kitap olacak. Birincisine birazdan geliyoruz.

5. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları - Louis Althusser


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Bunca zaman okumamış olmam ayıp.
2. Bunca zaman okumamış olmam çok büyük bir ayıp.
3. Bunca zaman okumamış olmam bahsini kapatmak istiyorum.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Bu kitaba atıf yapan pek çok çalışma okuduğumdan kitabı okumamış olmamın mazur görülebileceğinden emin değilim.
2. Kitabı okumayı bunca zamandır ertelememin gerçek ve kabul edilebilir bir sebebi olduğundan emin değilim.

Sipariş verdiğim zamanda söylediğim şeyi hatırlıyor gibiyim: ''Artık zamanı geldi.'' Genellikle bu cümleyi, bir şeyin zamanının zaten geçmiş olduğunu fark etmeden kurarım.

6. Mimesis: Batı Edebiyatında Gerçekliğin Tasviri - Erich Auerbach


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Sipariş edilen diğer kitaplarla düşünüldüğünde bu kitabı en son okuyacağımdan eminim.
2. Kitabın bana ağır geleceğinden korktuğumdan eminim. 
3. Kitabın Türkçe'de yayımlanıyor olmasının getirdiği heyecana şahit olduğumu ve kitabı merak etmeye başladığımı hatırlıyorum.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Arka kapakta adı geçen eserlerin bir kısmını okumamış olmamın beni ne kadar zorlayacağından emin değilim.
2. Kitabı anlamak için sarf edeceğim çabanın yoğunluğundan emin değilim.

Bu kitabı büyük bir özgüvenle sipariş ettiğime karar verdim. Deli cesareti de diyebiliriz sanırım. Hatta belki de durumumu özetleyecek en iyi tasvir budur: Deli cesareti.

7. Çelik Fırtınalarında - Ernst Jünger


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Cam Arılar'ı, bir bölümü dışında beğenmediğim için bu kitabı sipariş ederken duraksadığımı, bu nedenle siparişe açıldığı ilk an sipariş edemediğimi hatırlıyorum.
2. Savaş anlatılarını sevdiğim, bu kitap hakkında da birkaç kişiden dikkate değer övgüler gördüğüm için ikna olduğumdan eminim.
3. Jaguar Kitap'ı seviyorum.

Sipariş Hakkında Emin Olmadığım Noktalar
1. Her okurun yıldızının barışmadığı bir yazar vardır: Benim için bu ismin Ernst Jünger olmasından korkuyorum.
2. Savaş anlatılarına doyup doymadığımdan emin değilim. Böylesi bir durum kitabın dışındaki bir nedenden ötürü ona gereken değeri vermemi engelleyebilir. Bu durum canımı sıkıyor.
3. Genelde sipariş listemde yalnızca bir kurmaca esere yer verirken bu kitabın da listeye girmiş olması, kitaba güvendiğim anlamına mı gelir?

Kitabı okumadan kitap hakkında inceleme yazmaya karar verdim. (Elbette, bu bir söz değil. Kendimi bağlamıyorum.)

8. Serbest Kürsü - Alejandro Zambra 


Sipariş Hakkında Emin Olduğum Noktalar
1. Alejandro Zambra tarafından yazılmış her şeyi okurum.
2. Alejandro Zambra tarafından yazılmış her şeyi okurum.
3. Alejandro Zambra tarafından yazılmış her şeyi okurum.
4. Alejandro Zambra tarafından yazılmış her şeyi okurum.
5. ...
6. ...

Listenin dört gözle beklediğim, elime geçtiği gibi okumaya başlayacağım yegane kitabı. Elbette geç kavuşmamızın sorumlusu olarak kendisinden özür dileyeceğim. Bu arada ciddiyim, Alejandro Zambra tarafından yazılmış her şeyi okurum.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Haftalık Rapor 6

Haftalık Rapor 5

Sınavlar İçin Tavsiyeler (Evet, Sınavlardan Sonra)